Audyt strategiczny to proces oceny strategii organizacji w celu zidentyfikowania zasadności i prawidłowości opracowanych i przyjętych założeń. Zadaniem audytu strategicznego jest ocena kierunków rozwoju, wyznaczonych celów strategicznych, drogi ich osiągania i podejmowanych działań w procesie. Ma on na celu ocenienie, czy strategia organizacji jest efektywna, spójna z jej wyznaczonymi celami i na tyle zwinna, aby udzielać odpowiedzi na obecne i przyszłe warunki rynkowe i konkurencyjne. Audyt ponadto weryfikuje problemy i punkty krytyczne w organizacji, które pozwalają przekierować zasoby i działania w obszary pozwalających osiągnąć wzrost w biznesie.
Proces ten obejmuje kilka kluczowych elementów:
Określenie Celów: Określenie celu audytu.
Opracowanie Harmonogramu: Opracowanie harmonogram procesu audytu wraz z punktami kontrolnymi.
Analiza Misji, Wizji i Wartości: Ocenia, czy misja, wizja i wartości organizacji są zgodne z kierunkiem strategii.
Badanie Celów Strategicznych: Ocena, czy cele strategiczne są zgodne ze strategią i czy są SMART.
Przegląd Poprzednich Strategii: Analiza poprzednich strategii wdrażanych w organizacji.
Trendy Rynkowe i Dynamika: Ocena trendów rynkowych, zachowania klientów oraz istniejących technologii.
Analiza Konkurencyjna: Przeprowadzamy analizę konkurencji i potencjału rynku.
Struktura Organizacyjna i Kultura: Oceniamy czy kultura organizacyjna wspiera strategię i czy komunikacja wewnętrzna jest zgodna z kulturą organizacyjną.
Zasoby i Kompetencje: Badamy zasoby organizacji (finansowe, ludzkie, technologiczne) wraz z kompetencjami pracowników.
Efektywność Operacyjna: Przeprowadzamy przegląd procesów i systemów pod kątem efektywności, skuteczności i zgodności z celami strategicznymi.
Ocena Aktualnej Strategii: Przeprowadzamy przegląd strategii pod kątem jej zasadności, transparentoności i zgodności. Czy działania i aktywności strategiczne są zgodne z wypracowanymi celami strategicznymi.
Analiza Luk strategicznych: Identyfikujemy luki między obecną strategią a celami organizacji lub wymaganiami rynku.
Zasób strategiczny: Oceniamy obecne zasoby strategiczne organizacji: Produkt, usługa, marka
Komunikacja strategii i jej postępu: Upewniamy się, czy wszystkie działy znają kierunek organizacji i oceniamy komunikacje strategiczną i jej przełożenie na biznes.
Kluczowe Wskaźniki Wydajności (KPI): Analizujemy KPI opracowane do pomiaru wyniku strategicznego.
Wyniki Finansowe: Analizujemy podstawowe wskaźniki finansowe organizacji.
Wyniki jakościowe w komunikacji z rynkiem: Analizujemy opinie o firmie, wskaźniki zadowolenia Klientów, rotacji pracownikówi i ich opinii o organizacji.
Zbieranie Informacji Zwrotnych: Gromadzimy i analizujemy opinie Klientów, Partnerów i pracowników o organizacji, sposobie jej funkcjonowania.
Opracowanie Rekomendacji: Na podstawie wyników audytu przygotowujemy merytoryczne rekomendacje dotyczące dostosowania lub korekty strategii.
Przygotowanie Raportu z Audytu: Opracowujemy wyniki audytu, wynik analiz i rekomendacje w dokumencie.
Komunikacja Wyników: Omawiamy wyniki z osobami odpowiedzialnymi za wdrożenie i egzekwowanie strategii.
„Jeśli chcesz zbudować statek, nie gromadź ludzi, by zbierali drewno i rozdzielali obowiązki, ale wzbudź w nich tęsknotę za rozległym i niekończącym się morzem.”